GotM - Forge - Trenger litt mer tid med smeden (Fucoc Forever)

Fucoc Forever



Fucoc Forever er bloggen til en gift tobarnsmamma som blogger om alt fra mammatilværelsen, skjønnhetsprodukter og alt annet som måtte fenge. Takk for din tid og velkommen tilbake!

Legg til som venn

Meny


Widges

Kjøp Marine Matrix for bedre hår og hud!

Miljøvennelige naturprodukter til barn på ett sted:

Norske blogger

GotM - Forge - Trenger litt mer tid med smeden

Jeg fikk helgen 26 - 29 april mulighet til å spille Forge gratis på Steam, i et håp om at jeg skulle kjøpe det. Etter noen timer med spillet sitter jeg med litt blandede følelser. La oss ta de litt fort i starten. De positive aspektene ved spillet er at det er kjapt, enkelt og underholdene. Hektisk er vel ordet jeg leter etter. På den andre siden er det ingenting i spillet som gir meg noen gleder eller en grunn til å fortsette å spille det. 


Forge har valgt å plassere seg i en unik plass i den kompetative flerspillerverdenen på internett. Med et kampsystem som gir deg tilnærmet litt variasjon i et MMO, til kravet om ferdigheter nok til å sikte med våpen, legger den seg en fin plass mellom spill som World of Warcraft og Team Fortress 2. Forge er veldig morro, til tross for dets nåværende begrensninger.

Forges begrensinger åpenbarer seg så fort du starter spillet. Spillet tvinger deg til å spille gjennom en opplæring, hvor du kan lære om alle klassene og hvordan de fungerer, men spillet forteller deg aldri om de forskjellige spillmodusene du møter på. I tillegg til dette gir ikke spillet deg noe annet valg enn å trykke på 'spill'-knappen, for så å sende deg på en tilfeldig server, hvor de spiller en tilfeldig modus. når du er ferdig med et spill, endres det både bane og modus. Dette gjør det litt forvirrende med hva målet med modusen er, og spillere ender ofte opp med å fokusere på kills fremfor å utføre oppgavene. Dette er veldig frustrerende når du alene løper mot motpartens relikvium og ingen dekker hverken frontparten din eller ryggen din. Jeg endte flere ganger som et slakt i gaten grunnet lagarbeid som ikke fungerer. Noe som er trist ettersom spillet belønner deg for lagarbeid.


Så fort du er i et spill gjør Forge det veldig lett å bli fordypet i spillet. Spillets klasser er delt opp for å fylle klassiske MMORPG arketyper, noe som gjør det lett å komme inn i dersom du har litt erfaring fra MMO. Siden bevegelse er så viktig i spillet, og siden du kan bruke nesten alle evnene dine mens du er i bevegelse, følte jeg det var et dårlig valg å ha egenskaper fra knappene 1-8. Dette gjør det veldig vanskelig å kaste avnene på 6-8 uten at det blir kronglete, og dette har kostet meg livet flere ganger enn én. Enkelt sagt, hvis du ikke beveger deg når du spiller Forge, spiller du ikke Forge særlig lenge av gangen. 

Designet av klassene i Forge skiller seg i tillegg ut da alle egenskapene er perfekt balansert for kunne virke sammen med, og kontre de andre klassene. Shamanklassen er spillets dedikerte healer, og kan holde hele laget i live om han blir beskyttet. Hvis han dog blir angrepet, har han en evne som senker hastigheten til sine fiender, og gir ham evnen til å hoppe enormt høyt i noen sekunder. Dette hjelper Shamanen å komme unna de fæle snikmorderene, mens snikmorderen på sin side har en evne som forflytter seg direkte bak en fiende den ser på. Hvis snikmorderen blir oppdaget derimot, kan den fordufte i en sky av røyk. Selv spillets bueskyter; Stifinneren har evner som setter en stopper for fiendenens bevegelsesevne. Det å ha en byeskyter i et slikt spill kan virke som en urettferdig fordel, noe som er tydelig på spillets større, åpne baner, men alle spillets klasser har styrker og svakheter som kan utnyttes. Forutsatt at man har ferdigheter nok.


På samme måte er synergien mellom de forskjellige klassene veldig god, og spillet begrenser ikke valget ditt til kun en av hver klasse på laget, men det later til at de spillerene som har en god variasjon av alle klassene, oftest klarer seg best. Shamanen holder alle friske, mens Portvakten går inn og sørger for å tiltrekke seg all opmerksomhet. Dette gir Snikmorderen, Stifinneren og Pyromanen muligheten til å ta ned det andre laget med evner som gir mye skade. Det å ta ned en fiende i Forge tar lang tid, ettesom alle klassene har en mengde med helse som likner mer et MMO fremfor en FPS. Til tider blir det veldig kaotisk når du spiller med folk som ikke interesserer seg for lagspill, men potensialet ligger der for godt lagspill og tilogmed klaner.


 Det å spille bra og hjelpe laget ditt gir deg poeng, og viktigst av alt, erfaringspoeng. Disse poengene kan brukes til å øke nivåene til hvilken som helst av klassene til nivå 99. Poengene er kontobundet og ikke karakterbundet, så selv om du spiller med en Shaman, kan du bruke poengene dine på Pyromanen din. Noen nivåer vil gi deg poeng så du kan endre karakteren din litt. Dette resulterer i at jo høyere nivå, jo mer kan du spesialisere karakteren til måten du foretrekker å spille. Du vil i tillegg kunne låse opp variasjoner til egenskapene dine, titler og nye kostymer. Egenskapvariasjonene er mest spennende å vente på, og jeg føler det er et dårlig valg å måtte la spillerene vente så lenge som nivå 99 før de virkelig kan lage den karakteren som passer deres spillestil. Eksempelvis, Stifinneren har en egenskap som kamuflerer ham og gjør ham usynlig, men han kan ikke bevege seg uten å bryte kamuflasjen. Dette kan endres med fordeler og ulemper når han får nok nivåer til å endre denne egenskapen. Siden kostnaden på nivåer nærmest øker eksponesielt, føler du deg maktesløs når det går så sent å komme opp i nivå. Du føler deg litt nedslått.


Vurdering

Forge er et underholdene spill med et bra kampsystem, men mange av elementene som skal til for å gjøre det til et bra spill ser ut til å mangle. Det som ligger i spillet er gøy, men valgmulighetene og restriksjonene gjør det å spille på den måten du vil vanskelig, og mer til et sjansespill. Flere baner, flere balanserte klasser, muligheten til å se gjennom tilgjengelige servere og muligheten til å optimalisere karakterene dine på et tidligere tidsdpunkt er bare et fåtall av de tingene som ville gjort Forge til et BRA spill. Det du får nå til den prisen føles mer som et beta-spill med et godt grunnlag.

Skriv en ny kommentar

Siste innlegg

Siste kommentarer

Lenker

hits