Dagen derpå med Fucoc: Treningsmotivasjon for treningshatere (Fucoc Forever)

Fucoc Forever



Fucoc Forever er bloggen til en gift tobarnsmamma som blogger om alt fra mammatilværelsen, skjønnhetsprodukter og alt annet som måtte fenge. Takk for din tid og velkommen tilbake!

Legg til som venn

Meny


Widges

Kjøp Marine Matrix for bedre hår og hud!

Miljøvennelige naturprodukter til barn på ett sted:

Norske blogger

Dagen derpå med Fucoc: Treningsmotivasjon for treningshatere

Er du som meg og hater svette gymsaler? Synes du treningstøy er harry og mener at svette gjør deg kvisete?

Men er du også som meg og vedkjenner trenings gode effekt på kroppen, og biter tenna sammen og drar på trening?

Ikke?

Prøver du å overtale deg selv til å dra på trening, men mangler gode argumenter? La meg hjelpe deg. Jeg forstår deg. Jeg hater jo trening selv!

  • Jeg har ikke tid
    Ingen har vel egentlig tid til å trene? Egentlig er det jo sinnssykt å bruke tre kvarter på en bånd som beveger seg mot bevegelsene dine slik du løper på stedet hvil? Så når dette argumentet ligger rundt halsen din som en fuskepels i tvilsom kvalitet... Prøv å tenke ut hva som egentlig tar tiden din. Kan disse avtalene forskyves på eller omrokkeres? Slik at du får plass til trening i livet ditt også? Sett opp trening på timeplanen, og hold den avtalen med tredemølla like hellig som du holder avtalen med Sex & The City osv.  
  • Jeg har ikke råd
    Det å trene koster ikke nødvendigvis penger. Du trenger ikke å gå til innkjøp av de dyreste joggeskoene, en overprisa treningsbag, den mest fancy og nyskapende drikkeflasken og pulsklokke... Jeg trener med de billigste joggeskoene jeg kunne få tak i fra Ellos.no (ca 200,-). Min PT sa de var helt riktige for min fot, og perfekte for jogging. Good one! Du kan kjøpe en brukt ellipsemaskin på finn.no eller laste ned en ulovelig treningsDVD fra The Pirate Bay. Du bestemmer. Medlemskap på feks StaminaHOT osv kan fort koste skjorta. Personlig har jeg bestemt meg for å ta treningspenger fra godteribudsjettet. Høres ut som det rette budsjettet å hente ifra ;) Det finnes mange artikler der ute på nett om trening. I treningsforum kan du muligens få hjelp, dersom PT blir for dyrt for deg. Før bryllupet mitt trente jeg ned nedlastet 30 Days Shred og joggeturer rundt kvartalet. Jeg gikk vel ned 5-6 kilo på tre uker... Det var helt gratis trening ;) 
  • Jeg har ikke lyst
    HVEM i all verden kan vel med hånda på hjertet si at de elsker trening mer enn de feks elsker å drikke en deilig kaffe full av helmelk og sukker? Jeg tror ikke på dem. Eller... kanskje, men synes de er tullete. Du har ikke lyst, men har allikevel bestemt deg for å gjøre det. Gjør det enkelt for deg selv. Tren kun på de apparatene du liker, velg treningssenteret nærmest deg selv, og alltid dra på trening i de situasjonene du ikke har lyst å være i. Feks kommer svigermor på besøk? Å, så synd at du hadde tenkt til å trene da. Bruk det som en unnskyldning, men gjennomfør! På den måten gjør du trening til en kjærkommen flukt. Gjør hva som helst for å motivere deg selv. Lei inn PT, kjøp fancy treningstøy, skaff en treningsvenn, titt på bilder av fine folk eller hva enn som motiverer deg. Alle triks i boka er lov. Dersom du snubler over noe du synes tar fra deg lysten, fjern det fra livet ditt. Feks en venn som maser om at treningsskaden din kommer til å bli verre, be om at denne holder tankene sine for seg selv osv.
  • Det stjeler tid jeg har, men kunne tenkt meg å bruke på...
    Du har tid, men du vil heller bruke tid med barna, på kos med venner osv... Du MÅ ha tid til trening i livet ditt. Hvis dette er et veldig viktig punkt for deg, hvis feks INGENTING er viktigere enn å se fotball på TV eller du føler at du er for lite sammen med ungene dine pga trening, får du ta tiden fra et annet sted. Tegn medlemskap et sted som har stor åpningstid, og tren før du drar på jobb osv... frister det ikke å stå opp kl 4.00 for å trene før du starter dagen? Jammen, da har du sikkert noe annet du kan ta tid ifra. Som nevnt tidligere, behandle trening som om det var like viktig som alt annet. 
  • Jeg vet egentlig ikke hvordan
    Det kan du finne ut. Seriøst, det er ingen unnskyldning. Har du hørt om Google? Eller all den veiledningen du kan få bare ved å møte opp på et treningssenter og spørre? Treningsbøker, Personlig Trener...? Neivel, hvis alt dette ikke holder, så får du møte opp i såkalte saltimer. Dessuten finnes det alltid én eller annen aktivitet du vet hvordan man gjør. Svømming, turgåing, skigåing, tennis... hva som helst? 
  • Folk ser rart på meg, jeg ser dust ut
    Jeg tror det at man ikke ser rart på hverandre på treningssenter fordi man er så opptatt av seg selv, er en myte. Jeg skjønner godt at du føler deg dum når du klønete prøver å gjøre en ting første gang. To tips: tren de tidene på døgnet hvor det er færrest folk, og gjør ting som ikke er så lett å gjøre feil, feks spinne osv. Ingen kan vel tenke at en dude på sykkel ser dust ut? Hvis det er en altoverskyggende skrekk at folk vil se stygt på deg fordi du ser feit eller utrent ut, så vurder å finne på noe annet. Feks svømming, eller gå tur. Eventuelt slank deg med kosthold før du begynner å trene. Det er ikke den raskeste veien, men jeg skjønner godt at denne frykten kan være vanskelig å overkomme med selvmotivasjon alene. 
  • Jeg har så liten tid i dag at det er bortkastet...
    Den eneste treningen som er dårlig er den som aldri skjedde. Om du så bare går ut til postkassa er det bedre enn å gomle pottis foran TVen og det vet du!
  • Jeg trener, men ser ingen resultater så mister lysta...
    Jeg hører om folk som trener over lang tid og ikke "ser resultater". Hva er resultater, da? Vekttap? Struttemuskler? Du får ikke noe av dette ved å trene bedagelig én dag i uka. Det vet selv jeg, selv om jeg ikke vet stort. Hvis du er ute etter et spesifikt resultat må du lese deg opp til hvordan man får det. Å få en kropp som Fotballfrue eller David Backham er en heldagsjobb. Først og fremst bør du glemme alle patetiske ideer om å studere bilder av disse for motivasjon. Studer heller din egen kropp for å finne ut hva DEN kan gjøre. Ta utgangspunkt i egen kroppsbygning. Jeg vil si at resultater i form av bedre kondisjon, lavere blodtrykk, lavere kolesterol og bedre forbrenning er resultater i massevis. Hvis du vil ha noe utover dette så må du jobbe for det. Det generelle rådet slik jeg har forstått det er vel at du må ta i hardere. Løft alltid så tungt du klarer (ca. 12*3). Du skal være såpass konka etter dette at du ikke orker mer av den øvelsen der og da. Hvis du løper/sykler/svømmer osv så gjør dette fortere og lengre enn sist. Det må være målet ditt! Slik får du se resultater. Husk at dårlig mat etter trening gjør at hele treningen kun gjorde deg sterkere og ikke slankere O.o og at synlige magemuskler blir laget på kjøkkenet! (i form av fettfattig mat)

Når du først er der, hvordan kan du bedre oppholdet?

  • Kle deg i treningstøy i favorittfargene dine. 
  • Tren blandt de peneste folka og stirr dem i senk! Deilige muskuløse menn og damer med sprettrumper over alt. Bruk dem for det de er verdt.
  • Hør på musikk. Lag den beste spillelista ever. Selv liker jeg sanger som motiverer. Feks "Firework" av Katy Perry. Hun synger liksom at du er fantastisk, ja helt enkelt BEST! Hør på sanger med tilsvarende budskap. At du kan pushe deg selv lenger, hardere og fortere... du KAN!
  • Begyn dagen i forveien og si til deg selv: i morgen skal jeg trene kl 1400 (feks). Når klokken er 1300 sier du til deg selv: nå skal jeg være på trening om én time. Osv. 
  • Gi deg selv en belønning. Feks en New Energy før trening! Hurra! Holder meg i perlehumør hele dagen.

PS. jeg synes at trening er sunt og bra og alt det der... men jeg synes også det får ufortjent mye ros. 

Feks har jeg overhodet ikke opplevd at jeg sover bedre om natten, har fått bedre hud, eller penere negler. Hvem i pokkers pokkerier fant på dette? en PT i behov for flere klienter? Det er i hvert fall bare vrøvl fra ende til annen! Har heller ikke fått mindre hodepine (heller mer!) eller mindre giktplager. Sprøyt, sprøyt, sprøyt! Men jeg har opplevd at selv min stakkarslige approach på trening gir resultater! Noe må jeg da gjøre riktig. Jeg trener først kondisjon til jeg er helt knallrød i trynet og vil hjem fordi jeg er så sliten, så dreper jeg meg selv ved å gjøre så hard styrketrening jeg orker og av og til fullfører jeg med mer kondisjon (hvis jeg har tid). Og jeg har faktisk sluttet å hate det. Men jeg MÅ fortelle meg selv minst to dager i forveien at "på onsdag skal jeg trene" osv. Ellers går det ikke. 

Og beklager at Dagen-Derpå-rantingen min har kun handlet om trening i det siste. Det er jo nesten alt jeg bruker tiden min på (snakker om time consuming greie!!) så da har det bare blitt slik ;)


Q: Hva gjør du for å motivere deg selv?

Nil - 17.02.2013 kl.15:43

hhhahahahaha, og jeg som trodde at dagen derpå innleggene var spesifikt retta mot trening irritasjonen den bringer :p

Fucoc - 18.02.2013 kl.00:04

Nil: Å nei, det *skulle* være en rant-in-general

Tone - 20.02.2013 kl.11:36

Den største grunnen min til å trene har ikke vært så mye å gå ned i vekt, men å holde meg der jeg er! :) Eneste motivasjonen har vært "Om du står på nå, så kan du kose deg masse i helga uten dårlig samvittighet"!

Men så har jeg gått hen å blitt litt treningsnarkoman... dvs at jeg trener 3-5 ganger i uka av 50-60 minutt. Og hovedsaken til det er at jeg oppdager at jeg blir så utrolig mye bedre i nakke-skuldre av økt sirkulasjon! Så en må bare kjenne etter og finne ut hva som virker for en selv, og om en er to som "driver" hverandre litt, så er det vanskeligere å sluntre unna :)

Fucoc - 21.02.2013 kl.12:04

Tone: Jeg prøver også å trene tre ganger i uka; men det krever litt selvdisiplin :P Ser for meg at dette skal bli lettere når jeg bytter til et treningssenter som ligger nærmere. For meg synes jeg ikke at det hjelper veldig. I dag har jeg kjempevondt i kneet, men løping er såpass effektivt, at jeg synes det er verdt det.

Skriv en ny kommentar

Siste innlegg

Siste kommentarer

Lenker

hits